Ohessa kerron omista kokemuksistani Suomen Itämeri-instituutissa hankkeiden parissa työskentelystä. Instituutti tekee pääsääntöisesti EU -rahotteisten hankkeiden hallinnointia, sekä toimii hankepartnerina, Itämeren alueen asiantuntijana.
Oma kokemukseni hankkeista on moninainen. Riippuu tietenkin hankkeesta ja erityisesti hankepartnereista miten hyvin tavoitteisiin päästään ja miten mielekästä hanketta on tehdä. Ongelmana on usein, että hanketyöskentely tulee muun työn ohessa, eivätkä toimijat pääse keskittymään tarpeeksi hankkeen sisältöihin raskaan hankehallinnon takia. Poikkeuksiakin toki on, alla kerron hankkeesta, jossa olin mukana projektikoordinaattorina:
VAAHTO -valtakunnallinen tuottaja- ja välittäjähanke.
Rahoitus:
Euroopan sosiaalirahasto, Hämeen ELY, Opetus- ja kulttuuriministeriö, sekä Järvenpään, Seinäjoen, Tampereen ja Oulun kaupungit.
Toteutusaika:
2012-2014
Hankkeeseen osallistuneet tahot:
-Fimic Ry ja Musex Ry, myöhemmin Music Finland Ry
-Teosto Ry
– Suomen Muusikkojen Liitto ry
– Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry
– Suomen Säveltäjät ry
– Musiikkituottajat – IFPI Finland ry
– Suomen Musiikkikustantajat ry.
Lähtökohdat hankkeelle:
Lähtökohtana hankkeelle olivat mm. useissa opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamissa ja tuottamissa raporteissa ja hankkeissa todetut puutteet esittävän taiteen alueellisessa saatavuudessa, tuottaja- ja välittäjäportaan osaamisessa sekä taiteilijoiden toimeentulossa, erityisesti vapaan kentän osalta. Taustana toimi myös vuoden 2011 Kataisen hallituksen hallitusohjelmaan kirjattu tavoite taiteen vapaan kentän toimintaedellytysten turvaamisesta.
Tavoitteet:
Vaahto-hankkeen tavoitteena oli luoda uusia toimintamalleja osaksi Suomen musiikkikentän kotimaan
toiminnan kehitysprojektia. Vaahto-hankkeessa kehitetyt uudet tuotteet ja toimintamallit siirtyivät hankkeen päätyttyä soveltuvin osin osaksi Music Finlandin pysyvää toimintaa. Tuloksia ja hyviä käytäntöjä hyödynsivät myös muut hankkeen suunnittelussa mukana olleet tahot.
Hanke:
Organisaatiomme, Suomen Itämeri-instituutti, osallistui hankkeeseen osatoteuttajana Tampereen osaprojektin osalta.
Itse osallistuin, raportoinnin ohella, vuoden 2013 Musiikki ja Mediassa järjestämiimme, Baltian ja Venäjän markkinoille keskittyneen seminaarien valmisteluihin ja toteutukseen, lisäksi osana vuoden 2013 Musiikki ja Media tapahtumaa, hankkeen puolesta, järjestettiin kaksi ”round table” keskustelua (kuvaukset alla), joiden molempien toteutukseen osallistuin.
Round Table 1: Tulevaisuuden musiikkivienti
Keskustelussa pureuduttiin musiikkiviennin tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja haasteisiin sekä keskusteltiin
keinoista ja toimenpiteistä, jotka toimiala näkee tärkeimmiksi kasvun vauhdittamisen kannalta.
Round Table 2: Välittäjäportaan kehittäminen
Välittäjäporras – tai sen puuttuminen – puhuttaa niin musiikkialalla kuin muillakin
luovilla aloilla. Tarvitsemmeko lisää ammattilaisia, jotka edesauttavat suomalaisten
tekijöiden ja taiteilijoiden urakehitystä ja kansainvälistymistä. Jos kyllä, niin miten toimiva välittäjäporras luodaan?
Lisäksi osallistuin Tampereen Musiikkibisnes -päivän (11.11.2013) suunnitteluun ja toteutukseen, yhdessä Taiken Pirkanmaan toimipisteen ja Music Finlandin kanssa. Musiikkibisnes -päivän tarkoituksena oli antaa koulutusta ja sparrausta aloitteleville musiikkialanyrityksille, sekä auttaa jo toimivia yrityksiä kansainvälistymään, löytämään yhteistyökumppaneita tai kehittämään ideaansa. Kouluttajina toimivat Pop-Rock-manageri Kari M. Pössi, sekä Music Finlandin kansainvälistymisen tiimijohtaja Sami Häikiö.
Yllä kuvaamani oli esimerkki siitä, miten Suomen Itämeri-instituutti osatoteuttajana oli konkreettisesti mukana hankkeessa. Tapahtumien järjestämisen ohella raportoimme 2kk välein oman edistymisemme hankkeessa. Lisäksi osallistuimme useisiin verkostoitumistapahtumiin, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin (mm. Tallinna Music Week, sekä Pietarin Colisium -musiikkialan tapahtuma). Näissä verkostoitumistapahtumissa edistimme hankkeen tunnettavuutta, sekä neuvottelimme potentiaalisten tahojen osallistumisesta mm. Musiikki ja Media -tapahtumiin Suomessa.
Ohessa muutamia esimerkkejä hankkeen tasolla tehdyistä konkreettisista toimenpiteistä
- useita tapahtumia ympäri Suomea, jotka auttoivat suoraan alantoimijoita neuvonnan, sparrauksen ja verkostoitumismahdollisuuksien kautta. Hanke mahdollisti myös kansainvälisten vieraiden ja asiantuntijoiden kutsumisen tapahtumiin Suomessa.
- Seinäjoen ammattikorkeakoulussa järjestettiin managerivalmennus (1.3.–28.9.2013), sekä opiskelijat suorittivat osana kurssia päätösharjoittelun.
- Hankkeen aikana tuotettiin useita selvityksiä, mm. toimintaselvitys taiteen välittävästä portaasta (http://musicfinland.fi/fi/media/dokumentit/tunnuslukuja_ja_tutkimuksia3.pdf), sekä Suomessa olevista tanssipaikoista (http://musicfinland.fi/fi/media/dokumentit/Tanssipaikka_2013.pdf). Nämä selvitykset toimivat pohjana uusia toimintamalleja suunniteltaessa.
Lisätietoa hankkeesta, mm.:
Projekti kuvaus: https://www.eura2007.fi/rrtiepa/projekti.php?projektikoodi=S12019
http://musicfinland.fi/fi/palvelut/tutkimukset/vaahto-valtakunnallinen-tuottaja-ja-valittajahanke
http://jazzfinland.fi/ajankohtaista/koulutusta-tapahtumatuotantoon
http://www.teosto.fi/teostory/tanssilavakulttuuri-pitaa-pelastaa
Oma kokemukseni hankkeesta oli postiviinen ja sitä oli mielekästä tehdä. Hankepartnerit olivat alan asiantuntijoita, joiden osaamiset täydensivät toisiaan. Alueellinen toiminnan kautta pääsimme hyvin ruohonjuuritasolle. Mielestäni hanke toimii hyvänä esimerkkinä moninaisesta, tarvelähtöisestä, hyvin yhteiskuntaan ja omaan alaansa sidotusta hankkeesta.